fredag 22 oktober 2010

"Nej, jag vill inte ta honom nånstans."

Ibland, när jag vill känna mig lite extra manlig i min annars ack så kvinnliga värld, brukar jag sätta mig och se på Mulan. För er som inte vet vad Mulan handlar om (så råder jag er att gå och köpa filmen nu på en gång istället för att läsa vidare), så handlar den alltså om Mulan som klär ut sig till kille och joinar den kinesiska armén för att se till att hennes pappa inte gör det (han är gammal och haltar och skulle ha svårt för att slåss mot Shan-Yu's hunner).

Om inte det här låter som en helt fantastisk story så kan jag påpeka att en av låtarna heter "Det ska bli män av er nu" ("I'll make a man out of you" på engelska) och innehåller den klassiska refrängen:
"(Be a man)
We must be swift as the coursing river
(Be a man)
With all the force of a great typhoon
(Be a man)
With all the strength of a raging fire
Mysterious as the dark side of the moon".

Låter inte det episkt, så vet jag inte vad som gör det.

Mulan är i alla fall en cool kvinna, som visserligen slutar vara singel typ i slutet av filmen, men när hon gör alla häftiga grejer så är hon definitivt singel!
Här får ni ett awesome klipp där hon spöar upp Shan-Yu.

That's all for me, and be a man! //Chriss

2 kommentarer:

Freja sa...

Åh, älskar verkligen Mulan.

Bäst är dock.. Mormor eller vad det är. I slutet. Att hon vill vara med i nästa krig. :')

Ell sa...

Allt med Mulan är fantastiskt. :D